In orasul Ankh-Morpork de pe Lumea Disc se petrec lucruri ciudate - de fapt, intr-o lume asa data peste cap si magica precum cea Disc, e deja un pleonasm sa spui asta :-D Tiranul orasului este dat jos de pe tron de o conspiratie care a implicat si un dragon fioros. Conducatorul conspiratiei nu se va bucura prea mult de succes pentru ca dragonul fioros se va ocupa si de el, marele si foarte urat mirositorul oras ajungand sub domnia acestui scuipator de flacari, care, bineinteles ca impune oamenilor si un sacrificiu constant de virgine :)
Salvarea pentru oras s-ar putea sa vina de unde nimeni nu se asteapta, de la garda orasului, niste baieti preocupati mai mult sa se uite cu totul in alta parte decat in cea a problemelor orasului. Ei stiau ca au ca punct principal sa se plimbe pe strazi si sa strige: " Esteee ora doua si totul e bineee!!!", daca nu era chiar bine, se rezolva simplu: se duceau pe o strada unde lucrurile stateau bine :-D
Cum de se petrece acest miracol? Un gigant cu forta herculeana dar cu o intelegere destul de limitata a lucrurilor este angajat in garda. Cum nu s-a prins el extrem de multi ani ca doar a fost adoptat de pitici si nu este pitic, cu atat mai greu ii este sa isi dea seama de cutumele orasului: ca hotii au o breasla, isi platesc impozitele la timp si nu trebuiesc deranjati din munca, ca exista o carte de legi dar nu este facuta chiar pentru a se si aplica etc. Aparitia lui in randul garzii il trezeste si pe comandantul acesteia, cazut intr-o mare lunga depresie, mai ales ca va coincide cu o dragoste fulgeratoare a comandantului Vimes pentru virgina pregatita pentru sacrificiu :-D
Umorul lui Terry Pratchett este si el acolo, la cotele cele mai inalte! ;-)
miercuri, 13 aprilie 2016
"Cum s-a romanizat Romania", de Lucian Boia
Nu este un fenomen unic ci caracterizeaza ultimul secol trecut, cel putin in partea aceasta de lume: cresterea ponderii etnice a natiunii majoritare. Unul dintre momentele principale care au dus la aceasta a fost tot ce a insemnat cel de-al doilea razboi mondial - tineti cont ca inainte de el am facut schimb de populatii cu Bulgaria, ca sa nu mai vorbim de un exemplu si mai radical, precum cel al Cehoslovaciei sau Poloniei, care au expulzat minoritati extrem de mari de germani. Pentru noi si nu numai, alte momente importante au fost cele de crestere a centralizarii statului, mai ales la trecerea dintre secolul XIX in XX si dupa Marea Unire.
De exemplu, desi am avut in cea mai mare parte a teritoriului actual al Romaniei o majoritate mare, noi ce de etnie romana, ea era mai ales in mediul rural, in cel urban lucrurile stand mai complex. Astfel, in 1899 la Iasi doar 43,93% din populatie era de etnie romana (evreii erau 50,78%), la Bucuresti in acelasi an, etnici romani erau 65,54%. Braila era cel mai divers oras din Muntenia, cu doar 58,93% de romani.
In 1912, evreii din Iasi scazusera in procent la 42,33% dar mai aveau majoritatea in Falticeni, Dorohoi sau Botosani.
Foarte interesanta si impartirea pe profesii la Bucuresti in 1899: 368 de doctori din care 277 romani si 70 evrei, 631 de ingineri si arhitecti, din care 472 de romani, 113 de austro-ungari, 27 de francezi, 24 de italieni, 39 de germani, 42 de evrei etc., 1.244 de profesori din care 858 de romani, 56 de francezi, 67 de germani, 78 de evrei etc.; 551 de pictori, artisti si sculptori din care 246 romani, 50 de italieni, 28 de germani, 56 de evrei etc. si tot asa.
De exemplu, desi am avut in cea mai mare parte a teritoriului actual al Romaniei o majoritate mare, noi ce de etnie romana, ea era mai ales in mediul rural, in cel urban lucrurile stand mai complex. Astfel, in 1899 la Iasi doar 43,93% din populatie era de etnie romana (evreii erau 50,78%), la Bucuresti in acelasi an, etnici romani erau 65,54%. Braila era cel mai divers oras din Muntenia, cu doar 58,93% de romani.
In 1912, evreii din Iasi scazusera in procent la 42,33% dar mai aveau majoritatea in Falticeni, Dorohoi sau Botosani.
Foarte interesanta si impartirea pe profesii la Bucuresti in 1899: 368 de doctori din care 277 romani si 70 evrei, 631 de ingineri si arhitecti, din care 472 de romani, 113 de austro-ungari, 27 de francezi, 24 de italieni, 39 de germani, 42 de evrei etc., 1.244 de profesori din care 858 de romani, 56 de francezi, 67 de germani, 78 de evrei etc.; 551 de pictori, artisti si sculptori din care 246 romani, 50 de italieni, 28 de germani, 56 de evrei etc. si tot asa.
Etichete:
carte,
carti,
comentariu,
cum s-a romanizat,
dan nita,
despre,
detalii,
etnie,
istorie,
Lucian Boia,
nationalitate,
recenzie,
rezumat,
romania,
scriitor
marți, 12 aprilie 2016
"Picnic la marginea drumului", de Arkadi si Boris Strugatki
Un clasic al genului SF, avand si o celebra ecranizare realizata de Andrei Tarkovski sub numele "Calauza".
Pamantul a fost vizitat pentru doua zile de o rasa extraterestra. Nimeni nu i-a vazut pe extraterestrii dar in urma lor au ramas tot felul de obiecte ciudate, pe care omenirea nu poate sa le inteleaga insa le poate folosi in diverse aplicatii, avand proprietati extraordinare + locurile vizitate au devenit extrem de ciudate, legile fizicii plecand hai-hui pe alte meleaguri :-D
Dat fiind ca era periculos sa intri in zonele in care aterizasera extraterestrii dar lucrurile lasate de ei au devenit extrem de cautate, s-a dezvoltat o "meserie", aceea de contrabandist de astfel de obiecte. Eroul cartii este unul dintre cei care o practica.
Ideea centrala este: asa cum poti sa te duci sa faci un picnic si sa pleci de acolo lasand diverse gunoaie in spate (fie vorba intre noi, urat!) iar insectele sa nu te perceapa nici pe tine si nici sa inteleaga adevarata utilitate a respectivelor ramasite, asa s-ar putea sa se fi intamplat si cu vizita extraterestrilor, probabil ca sunt atat de diferiti fata de noi incat nici macar nu si-au dat seama ca existam ca rasa inteligenta + nu avem cum sa intelegem adevarata utilitate a lucrurilor gasite in urma lor.
Bineinteles, dincolo de ideea de mai sus, adaugati si atmosfera speciala din carte, conflictele bine creionate atat dintre personaje cat si din sufletul lor si alte ideiute dragute care compun o carte extraordinara!
Pamantul a fost vizitat pentru doua zile de o rasa extraterestra. Nimeni nu i-a vazut pe extraterestrii dar in urma lor au ramas tot felul de obiecte ciudate, pe care omenirea nu poate sa le inteleaga insa le poate folosi in diverse aplicatii, avand proprietati extraordinare + locurile vizitate au devenit extrem de ciudate, legile fizicii plecand hai-hui pe alte meleaguri :-D
Dat fiind ca era periculos sa intri in zonele in care aterizasera extraterestrii dar lucrurile lasate de ei au devenit extrem de cautate, s-a dezvoltat o "meserie", aceea de contrabandist de astfel de obiecte. Eroul cartii este unul dintre cei care o practica.
Ideea centrala este: asa cum poti sa te duci sa faci un picnic si sa pleci de acolo lasand diverse gunoaie in spate (fie vorba intre noi, urat!) iar insectele sa nu te perceapa nici pe tine si nici sa inteleaga adevarata utilitate a respectivelor ramasite, asa s-ar putea sa se fi intamplat si cu vizita extraterestrilor, probabil ca sunt atat de diferiti fata de noi incat nici macar nu si-au dat seama ca existam ca rasa inteligenta + nu avem cum sa intelegem adevarata utilitate a lucrurilor gasite in urma lor.
Bineinteles, dincolo de ideea de mai sus, adaugati si atmosfera speciala din carte, conflictele bine creionate atat dintre personaje cat si din sufletul lor si alte ideiute dragute care compun o carte extraordinara!
Etichete:
Andrei Tarkovski,
Arkadi,
Boris,
calauza,
carte,
carti,
comentariu,
dan nita,
despre,
detalii,
marginea drumului,
picnic,
recenzie,
rezumat,
science fiction,
scriitor,
sf,
Strugatki
"Istoria artei militare a romanilor", de General Radu Rosetti
Sunteti curiosi care au fost strategiile si tacticile adoptate de Mircea cel Batran, Stefan cel Mare sau Mihai Viteazul pe frontul de lupta?
Dincolo de "ardem tot, otravim tot si ne retragem in munti" :-D, romanii au avut destule momente in care au purtat campanii militare si au avut victorii de rasunet. Care a fost secretul acestor campanii, cum s-au desfasurat ele, au avut un specific local? Acestea sunt intrebarile la care raspunde autorul.
Tare este faptul ca generalul Radu Rosetti a avut o cariera lunga in spate, inainte de a scrie aceasta carte, atat la nivel de front (unde a si fost ranit grav, trebuind sa ii fie amputat o parte dintr-un picior) dar si la nivel de Mare Stat Major in primul razboi mondial (a fost unul dintre principalii ofiteri de acolo). Cine altcineva putea sa analizeze mai bine metodele din trecut de a purta razboaie?
Analiza incepe de la perioada neoliticului si tine pana la mijlocul secolului al XVII-lea, moment in care in statele romane nu mai putem vorbi de o armata nationala (ea a fost refacuta abia de la inceputul perioadei moderne).
Dincolo de "ardem tot, otravim tot si ne retragem in munti" :-D, romanii au avut destule momente in care au purtat campanii militare si au avut victorii de rasunet. Care a fost secretul acestor campanii, cum s-au desfasurat ele, au avut un specific local? Acestea sunt intrebarile la care raspunde autorul.
Tare este faptul ca generalul Radu Rosetti a avut o cariera lunga in spate, inainte de a scrie aceasta carte, atat la nivel de front (unde a si fost ranit grav, trebuind sa ii fie amputat o parte dintr-un picior) dar si la nivel de Mare Stat Major in primul razboi mondial (a fost unul dintre principalii ofiteri de acolo). Cine altcineva putea sa analizeze mai bine metodele din trecut de a purta razboaie?
Analiza incepe de la perioada neoliticului si tine pana la mijlocul secolului al XVII-lea, moment in care in statele romane nu mai putem vorbi de o armata nationala (ea a fost refacuta abia de la inceputul perioadei moderne).
Etichete:
arta militara,
carte,
carti,
comentariu,
dan nita,
despre,
detalii,
general,
istoria,
istorie,
Radu Rosetti,
recenzie,
rezumat,
romania,
romanilor,
scriitor,
strategie,
tactica
luni, 11 aprilie 2016
"Ghidul autostopistului galactic", de Douglas Adams
Pregateste-te sa intri in cel mai improbabil si haios univers SF, cel creat de Douglas Adams! ;-) De altfel, vei da si peste o nava spatiala care functioneaza chiar cu improbabilitate :-D avand avantajul rapiditatii cu care parcurge distantele din Galaxie si dezavantajul ca te ducea in cea mai imposibila situatie indiferent de destinatia pe care sperai tu sa o atingi ;-) In ceea ce priveste partea funny, o sa dati peste cel mai neaos si de calitate umor englezesc!
Ca personaje ai de unde alege, doi ultimi supravietuitori ai Pamantului - eroul cartii, care a avut o viata liniara pana cand Terra este distrusa si, apoi, cu totul multiliniara alergand prin tot Universul cu o intreaga rasa de birocrati staruitori si nervosi pe urme, hotarati sa ii faca de petrecanie pentru ca asa scria la ei in acte; o tipa care scapase de la cataclismul ce ne cuprisese planeta numai pentru ca fusese agatata de un extraterestru la o petrecere si se trezise ca acesta o duce literalmente in al x-ulea cer :-D - un presedinte al Galaxiei cu doua capete si probleme cat pentru chiar mai multe :-D un editor lenes al Ghidului autostopistului galactic...
Pentru ca, normal, exista si un Ghid al autostopistului galactic, un ghid care este mai mult decat o carte, devenind o institutie, desi utilitatea sa este destul de indoielnica :-D Totusi, iti da macar un sfat bun: oriunde ai ajunge, cel mai util obiect pe care trebuie sa il ai la tine este un prosop. Da, ati citit bine, prosop. De ce? Cititi cartea si veti afla :-D
Totul incepe atunci cand Pamantul este distrus deoarece trebuia sa se construiasca o noua autostrada intergalactica. Nimeni dintre pamanteni nu stia ca aceasta este sfarsitul, desi se procedase regulamentar: cu multi ani in urma, o notita fixata pe usa unei primarii s-a anuntat traseul viitoarei autostrazi si ce planete vor trebui distruse. Partea aiurea fusese doar ca respectiva usa se afla pe o alta planeta, undeva in Universul nemarginit si haotic imaginat de Douglas Adams :-D
Ca personaje ai de unde alege, doi ultimi supravietuitori ai Pamantului - eroul cartii, care a avut o viata liniara pana cand Terra este distrusa si, apoi, cu totul multiliniara alergand prin tot Universul cu o intreaga rasa de birocrati staruitori si nervosi pe urme, hotarati sa ii faca de petrecanie pentru ca asa scria la ei in acte; o tipa care scapase de la cataclismul ce ne cuprisese planeta numai pentru ca fusese agatata de un extraterestru la o petrecere si se trezise ca acesta o duce literalmente in al x-ulea cer :-D - un presedinte al Galaxiei cu doua capete si probleme cat pentru chiar mai multe :-D un editor lenes al Ghidului autostopistului galactic...
Pentru ca, normal, exista si un Ghid al autostopistului galactic, un ghid care este mai mult decat o carte, devenind o institutie, desi utilitatea sa este destul de indoielnica :-D Totusi, iti da macar un sfat bun: oriunde ai ajunge, cel mai util obiect pe care trebuie sa il ai la tine este un prosop. Da, ati citit bine, prosop. De ce? Cititi cartea si veti afla :-D
Totul incepe atunci cand Pamantul este distrus deoarece trebuia sa se construiasca o noua autostrada intergalactica. Nimeni dintre pamanteni nu stia ca aceasta este sfarsitul, desi se procedase regulamentar: cu multi ani in urma, o notita fixata pe usa unei primarii s-a anuntat traseul viitoarei autostrazi si ce planete vor trebui distruse. Partea aiurea fusese doar ca respectiva usa se afla pe o alta planeta, undeva in Universul nemarginit si haotic imaginat de Douglas Adams :-D
Etichete:
carte,
carti,
comentariu,
dan nita,
despre,
detalii,
Douglas Adams,
ghidul autostopistului galactic,
recenzie,
rezumat,
science fiction,
scriitor,
sf
"Un razboi ultrasecret", de Reginald Victor Jones
Pe langa bataliile ultracunoscute din cel de-al doilea razboi mondial, s-a desfasurat si o infruntare departe de ochii puiblicului, aceea care a implicat serviciile de informatii ale celor doua parti implicate. O pagina deosebit de interesanta este aceea redata de R. V. Jones in memoriile sale, respectiv aceea a razboiului tehnologic dintre cele doua blocuri militare.
Radarul, rachetele V1 si V2, sistemul german de ghidaj al avioanelor, aviaoanele militare cu reactie, programul nuclear german si altele au stat in centrul unei lupte feroce a ofiterilor de inteligenta si a savantilor ambelor parti. Veti descoperi ca germanii chiar au avut ceva asi in maneca, greu de contracarat de catre Aliati.
Jones a fost Assistant Director of Intelligence (Science) la britanici, deci coordonatorul efortului acestei tari in domeniul stiintific si, astfel, memoriile sale sunt cea mai directa sursa despre acest aspect al razboiului. Veti avea ce afla! ;-)
Radarul, rachetele V1 si V2, sistemul german de ghidaj al avioanelor, aviaoanele militare cu reactie, programul nuclear german si altele au stat in centrul unei lupte feroce a ofiterilor de inteligenta si a savantilor ambelor parti. Veti descoperi ca germanii chiar au avut ceva asi in maneca, greu de contracarat de catre Aliati.
Jones a fost Assistant Director of Intelligence (Science) la britanici, deci coordonatorul efortului acestei tari in domeniul stiintific si, astfel, memoriile sale sunt cea mai directa sursa despre acest aspect al razboiului. Veti avea ce afla! ;-)
Etichete:
carte,
carti,
comentariu,
dan nita,
despre,
detalii,
memorii,
recenzie,
Reginald Victor Jones,
rezumat,
scriitor,
spionaj,
stiinta,
un razboi ultrasecret
vineri, 8 aprilie 2016
"Bucuresti, de la tramvaiul cu cai la automobil", de Alexandru Lancuzov
Cum a evoluat transportul in Bucuresti, mai ales in perioada de final de ani 1800 si inceput de ani 1900, cand s-a facut marea trecere de la birje, carute si trasuri la tramvaiele electrice, automobile si autobuze, trecand prin etapa tramvaielor cu cai ;-)
Pe langa faptul ca poti urmari care erau primele linii de tramvai care au trecut prin Bucuresti si cum s-a dezvoltat retelele de transport in comun in mijlocul a numeroase scandaluri si dezbateri, mi s-au parut foarte interesante si referirile la diversele regulamente de acum o suta si ceva de ani. E ceva sa citesti cum prin 1880 trebuia neaparat ca o cincime dintr-o strada nou construita sa fie ocupata de trotuare si azi sa te plimbi pe strazi carora le lipseste cu desavarsire acest aspect :-D Sau haioasa din perspectiva "dezbaterilor" actuale pe marginea fumatului, interdictia de a se fuma in tramvaie de acum o suta si ceva de ani, ba chiar si in automobile.
Cartea nu este mare, asa ca poata fi citita rapid ;-)
Pe langa faptul ca poti urmari care erau primele linii de tramvai care au trecut prin Bucuresti si cum s-a dezvoltat retelele de transport in comun in mijlocul a numeroase scandaluri si dezbateri, mi s-au parut foarte interesante si referirile la diversele regulamente de acum o suta si ceva de ani. E ceva sa citesti cum prin 1880 trebuia neaparat ca o cincime dintr-o strada nou construita sa fie ocupata de trotuare si azi sa te plimbi pe strazi carora le lipseste cu desavarsire acest aspect :-D Sau haioasa din perspectiva "dezbaterilor" actuale pe marginea fumatului, interdictia de a se fuma in tramvaie de acum o suta si ceva de ani, ba chiar si in automobile.
Cartea nu este mare, asa ca poata fi citita rapid ;-)
Etichete:
Alexandru Lancuzov,
automobil,
bucuresti,
carte,
carti,
comentariu,
dan nita,
despre,
detalii,
istorie,
recenzie,
rezumat,
scriitor,
tramvaiul cu cai,
transport
Abonați-vă la:
Postări (Atom)